Nyitvatartás

Hétfő:      6-18      Kedd:        6-18
Szerda:    6-18     Csütörtök:  6-18    Péntek:    6-18     Szombat:   6-18    Vasárnap: 6-18                                                                        

Szolgáltatásaink

Guminyomás mérés                    Fagyálló mérés                          Olajszint ellenőrzés                    Telefonkártya feltöltés              Autópálya matrica         

Termékeink 

Gázolaj B7
Benzin ESZ-95 E10                            AdBlue kannás                                Mol kenőanyagok                            Autóápolási termékek

Kapcsolat 

8698 Somogyvár
Bréza telep                                    E-mail: baintner@t-online.hu          Web: http://bjbenzinkut.nhely.hu         

Információk az üzemanyagok árának meghatározásáról

Az árakat elsősorban a kőolaj világpiaci ára és a dollár-forint árfolyam befolyásolja, ráadásul az üzemanyagár több mint felét az adó teszi ki.

Miután kitermelték a nyersolajat (például az Északi-tengeren, ezt hívják Brent-típusú olajnak), még finomításra is szükség van, természetesen mind a két folyamat jelentős költséggel jár. Az egyes, már finomított termékeknek (pl. benzin és dízel) szintén léteznek piacaik, ahol lehet kereskedni velük. Európában ehhez kapcsolódóan két nagy tőzsde van: a mediterrán piac, valamint az észak-nyugat-európai (NWE) tőzsde (ARA, azaz Amsterdam-Rotterdam -Antwerpen piac). Mivel a termékek jegyzésárai döntően dollárban vannak megadva, így fontos mozgatórugója az üzemanyagáraknak a forint-dollár árfolyam alakulása is.

Továbbá azt a tényezőt is figyelembe kell venni az üzemanyagok nagykereskedelmi árának meghatározásánál, hogy jelentős logisztikát igényel a termékek elszállítása Magyarországra. Tengeri és egyéb vízi utakon viszonylag egyszerű és olcsó a logisztikai tevékenység, azonban szárazföldön már magasabb költséggel jár ez a tevékenység (pl. vasúti és közúti szállítás). Emellett az egyes vállalatoknak lehetősége adódhat a kevésbé drága csővezetéken történő szállításra is, ám mindenképpen felmerül logisztikai költség.

A kőolaj-feldolgozást végző finomító költségeire rárakódnak a nagykereskedő és a kiskereskedő költségei is, aki a benzinkutat üzemelteti. Így összességében látszik, hogy a nyersolajár változása mellett a devizaárfolyamok alakulása, a szállítási költségek, illetve a termelői költségek is befolyásolják az üzemanyagok árának változását.

A üzemanyagár összetevői
Az üzemanyagok árát az állam különféle adótételekkel terheli a benzin és a dízel (gázolaj) termékek esetében.

Az egyik üzemanyagokra kivetett adó a jövedéki adó, mely a benzin esetében fix 120 forint literenként (gázolajé fix 110,35 Ft /liter). Ebben az esetben viszont egy különleges szabály van érvényben, miszerint ha a kőolaj hordónkénti ára tartósan 50 amerikai dollár vagy az alá csökken, akkor a benzin jövedéki adómértéke literenként 5 forinttal nő (125 Ft/liter lesz a jövedéki adó; gázolajé is nő 120,35 Ft/literre). 50 dollár feletti olajár esetében nincs ez a pluszteher. Így az üzemanyagáraknak alsó korlátja van, vagyis egy esetleges olajáresés esetén nem feltétlenül tapasztalható ahhoz hasonló árcsökkenés az üzemanyagok árában.

További díjtétel az üzemanyag árában az úgynevezett kőolaj-készletezési díj, mely a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetséghez kerül (az elmúlt években 1,4-3,3 Ft/liter körül mozgott az értéke). E díjtétel befizetésének célja, hogy Magyarországon mindig megfelelő mennyiségű biztonsági készlet álljon rendelkezésre kőolajból, ha az ellátásban zavar keletkezik (mint ahogy pl. az 2019 tavaszán történt). A Szövetség feladata tehát a törvényileg meghatározott mértékű biztonsági készlet létrehozása és fenntartásának biztosítása.

Utolsó adótételként rakódik az üzemanyag árára az általános forgalmi adó (a nettó ár 27%-a), amely minden, az előbbiek során felsorolt tételre rakódik, tehát például a jövedéki adóra is 27%-os áfát kell fizetnie a magyar autósoknak.Ha feltételezzük, hogy a fenti különböző adótételeken kívül minden egyéb, üzemanyagárat befolyásoló tényező 0 forintot tenne ki (nyersolaj, szállítási költség stb.), akkor idehaza csak az adók miatt legalább 160 forintot kellene fizetni literenként a benzinért, vagyis az üzemanyagok árának alsó korlátja van (gázolaj esetében ez pár forinttal alacsonyabb szint): 125 forint jövedéki adó a benzin esetén, a jelenleg érvényes 3 forintos kőolaj-készletezési díj, ezek összegére vetített 27%-os áfa. Tehát a fent részletezett, extrém példának tekintett ingyen nyersolaj esetében sem tudna a benzin ára a jelen feltételek mellett 160 forint alá kerülni. Forrás: https://danubecapital.hu/blog/miert-nem-lehet-100-forintert-tankolni-az-uzemanyagok-adotartalma/

Brent és WTI nyersolaj jegyzésára 
   
 
Üzemanyag árának összetétele